مجتمع فرهنگی، مذهبی، مسجد و حسینیه سقای تشنه لب

مجتمع فرهنگی، مذهبی، مسجد و حسینیه سقای تشنه لب
فرهنگی،دینی،خبری

جابربن يزيد جعفى مى گويد: از امام باقر عليه السلام شنيدم كه فرمود:(16). 1 و 2 - بلند اذان و اقامه گفتن بر زنان در حضور اجنبى جايز نيست . 3 و 4 - رفتن زنان به نماز جمعه و جماعت مكروه است . 5 و 6 - عيادت مريض و تشييع جنازه بر زنان استحباب ندارد، ولى بر مردان مستحب مؤكداست . 7 و 8 - بلند گفتن تلبيه در حين محرم شدن ، و هروله و دويدن در سعى بين صفا و مروهبر زنان لازم نيست . 9 و 10 - بوسيدن حجرالاسود يا دست كشيدن بر آن ، وداخل خانه كعبه شدن براى زنان استحباب ندارد. 11 - حلق و سر تراشيدن براى محل شدن زنان لازم نيست ، بلكه بايد مقدارى از موى سررا بچينند.(17) 12 - زن نبايد عهده دار منصب قضا باشد. 13 - زن نمى تواند متصدى امرى از امور حكومتى شود كه نياز بهاعمال قدرت دارد. 14 - زن در امور نظامى نبايد طرف مشورت قرار بگيرد. 15 - مباشرت در قربانى حج بر زن لازم نيست مگر درحال اضطرار. 16 - زن در وضوء از باطن ذراع آغاز به شستن مى كند و مرد از ظاهر ذراع . 17 - مسح سر از زير چادر، مقنعه يا روسرى جايز است . 18 - زن مستحب است در حال قيام نماز ، دو پا را به هم بچسباند، در حالى كه براى مرداستحباب دارد پاها را از سه انگشت تا يك وجب فاصله دهد. 19 - مستحب است مرد در حال قيام نماز دستهايش را پايئن بياورد، و زن بازوانش را بهسينه بچسباند. 20 - مستحب است زن در حال ركوع دستش را روى ران خود قرار دهد، و مرد بايد دستش راروى زانويش قرار دهد. 21 - مستحب است زن هنگام سجده رفتن ابتداء بنشيند و بعد سجده كند. 22 - همچنين هنگام سر بر داشتن از سجده ابتدا بنشيند، و سپس برخيزد. 23 - مستحب است در حال سجده زنها آرنجها و شكم را بر زمين بگذارند و اعضاء بدن رابه يكديگر بچسبانند. ولى در مردها مستحب است آرنجها و شكم را به زمين نچسبانند وبازوها را از پهلو جدا نگاه دارند. 24 - هنگام تشهد مستحب است زنان دو پاى خود را بلند كنند و رانهاى خود را بهمبچسبانند. 25 - هنگام گفتن تسبيحات اربعه مستحب است انگشتان را بهم بچسبانند. 26 - هر گاه زن بخواهد با خداى خويش راز و نياز كند، بهتر است دو ركعت نماز بجاىآورد. سپس با سر برهنه دعا كند. البته در صورتى كه مشرف نباشد. خداوند دعاى او رااجابت ، و حاجت او را بر طرف فرمايد، و او را ماءيوس و نا اميد نگرداند. 27 - غسل جمعه براى زن در سفر مكروه ، و براى مرد مستحب است . 28 - گواهى زنان در مورد اجراء حدود پذيرفته نمى شود. 29 - گواهى زنان در طلاق مسموع نيست . 30 - گواهى زنان در آنچه نگاه كردن مرد به آن جايز نيست پذيرفته مى شود. 31 - شهادت زن در رؤ يت هلال و اثبات اول ماهقابل قبول نمى باشد. 32 - زنان نبايد از وسط معابر عمومى و اماكن شلوغ و پررفت وآمد حركت كنند، بلكهبايد آهسته از مسيرهائى كه نه خيلى خلوت باشد و نه خيلى شلوغ عبور نمايند. 33 - شايسته نيست زنان در اطاقهاى فوقانى و مكانهائى كه در منظر اجنبى باشدبنشينند و سكونت كنند. 34 - آموختن علوم و فنون كه مستلزم اختلاط با مردان اجنبى بدون رعايت حدود شرعى باشدجايز نيست . 35 - فراگرفتن ريسندگى و بافندگى براى زنان مستحب است . 36 - آموختن سوره نور براى زنان ثواب فراوان دارد. 37 - آموختن سوره يوسف براى زنان كراهت ، و براى مردان استحباب دارد. 38 - اگر زنى مرتد شود و از اسلام برگردد، حاكم او را توبه مى دهد. اگر توبهكرد، او را رها مى كنند. و اگر توبه نكرد، محكوم به حبس ابد بااعمال شاقه مى شود و او را در زندان به كارهاى سخت وامى دارند و از خوردن و آشاميدنمنع مى كنند جز مقدارى كه جان او حفظ شود. و بايد خوراك نا مطبوع و بد مزه به اوبخورانند و لباس زبر و خشن به او بپوشانند. وقت صلوة او را بزنند تا نمازبخواند، و هنگام روزه او را بزنند تا روزه بگيرد.ولى حكم مرد مرتدقتل است . 39 - از زنان كافر جزيه گرفته نمى شود، ولى از مردانشان جزيه مى گيرند. 40 - هر گاه زمان زاييدن فرا رسد، لازم است هر كس در اطاق زايمان باشد بيرون رود تاكسى ناظر عورت زن و كيفيت زاييدن نباشد. 41 - حضور حائض و زن جنب هنگام تلقين ميت شايسته نيست . 42 - بر حائض يا جنب جايز نيست ميت را داخل قبر قرار دهد. 43 - هر گاه زنى از جائى برخاست ، براى مرد جايز نيست بلافاصله در آنجا بنشيند، ونشستن مرد درآنجا مادامى كه سرد نشده كراهت دارد. 44 - جهاد بر زنان واجب نيست و جهاد زنان خوب شوهردارى است . 45 - حق شوهر بر زن از بزرگترين حقوق است . 46 - هر گاه زنى بميرد سزاوارتر از همه براى خواندن نماز ميت ، شوهر اوست . 47 - زن مسلمان نبايد در حضور زنان يهودى و نصرانى برهنه شود، زيرا آنانزيبائيهاى او را براى شوهران خود توصيف مى كنند و موجب مفسده مى شود. 48 - استعمال بوى خوش براى زن هنگام خروج ازمنزل جايز نيست . 49 - جايز نيست زنان خود را از حيث آرايش سر و صورت و پوشاك و غيره ، شبيه مردانبسازند. زيرا رسول خدا مردانى را كه خود را به زنان ، و زنانى را كه خود را بهمردان شبيه سازند، لعن فرموده است . 50 - مكروه است زن خود را معطل كند و بدون شوهر باقى بماند. 51 - شايسته نيست ناخنهاى زن سفيد ديده شود، هرچند با كمى حنا آن را رنگين سازد. 52 - روا نيست دستانش را در حال حيض خضاب كند، زيرا بيم تسلط شيطان بر او مى رودبه طورى كه او را به سوى ارتكاب گناه سوق دهد. 53 - هر گاه زن در حال نماز نيازى داشته باشد بايد دستهاى خود را بهم زند، ولى مردبايد با سر و دست اشاره كند و بلند تسبيح بگويد. 54 - براى زن جايز نيست بدون چادر و پوششكامل نماز بخواند، مگر كنيز باشد. يعنى زن بايد تمام بدن جزگردى صورت ، و دستو پا، تا مچ را بپوشاند، ولى در مرد ستر عورتين كافى است . 55 - پوشيدن لباس ابريشمى و حرير و زربافت براى زن در نماز و غير نماز و احرامجايز، ولى بر مردان حرام است . 56 - بدست كردن انگشترى طلا و آويختن زيورآلات حتى در نماز براى زن جايز است ،ولى بر مردان حرام و موجب بطلان نماز مى باشد. 57 - زن بدون جلب رضايت شوهر نمى تواند مالش را به مصرف برساند. 58 - زن بدون اجازه شوهر حق ندارد روزه مستحبى بگيرد. 59 - دست دادن زن با مرد اجنبى حرام است ، مگر از پشت پارچه و جامه . 60 - بيعت زنان از پشت لباس آنان است . 61 - زن بدون اذن شوهر جايز نيست به حج مستحبى برود. 62 - استحمام زنان در بيرون منزل كراهت دارد. 63 - سوار شدن زنان بر زين اسب ، دوچرخه و موتور سيكلت كراهت دارد. 64 - ارث زن نصف ارث مرد است . 65 - ديه نفس زن نصف ديه مرد است . 66 - ديه زن در جراحات باديه مرد مساوى است تا اينكه به يك سوم ديهكامل برسد و بيش از آن ديه جراحت در مرد بالامى رود و در زن پائين مى آيد. 67 - هر گاه زنى بخواهد به تنهائى به امام جماعت اقتدا كند بايد پشت سر امامبايستد، ولى اگر ماءموم مرد باشد بايد قدرى عقب تر در طرف راست امام بايستد. 68 - اگر زنى فوت كند كسى كه بر او نماز ميت مى خواند بايد درمقابل سينه او بايستد و اگر متوفى مرد باشد مصلى بايدمقابل وسط بدن او بايستد. 69 - در هنگام به خاك سپردن ميت ، زن را از پهنا، و مرد را از طرف سر بايد درقبرگذاشت . 70 - هيچ شفاعتى براى زن نزد پروردگار بهتر از رضايت شوهر نيست . تذكر: غير از آنچه در خصال صدوق آمده ، وجوه افتراق ديگرى را نيز مى توانذكر نمود. 71 - در نماز جماعت ، اقتداء زن به مرد جايز، ولى اقتداء مرد به زن جايز نيست . 72 - شرط صحت جماعت در مرد عدم حائل بين او و ماءمومين يا امام است ، در حالى كه وجودحائل بين ماءمومين زن يا بين زن با امام مانع صحت نيست . 73 - هر گاه پس از عقد و عروسى ، شوهر ديوانه شود، همسر حق فسخ نكاح دارد، ولىاگر زن ديوانه شد، شوهر حق فسخ ندارد. 74 - تكميل تعداد لازم براى نماز جمعه بايد مرد باشد و نمازگزار زن در تحقق شرائطكافى نيست . 75 - مرد نمى تواند خمس و زكات خود را به همسر خود بدهد، ولى زن مى تواند خمس وزكات خود را به شوهرش بدهد. 76 - قضاءنماز و روزه واجب فوت شده پدر بر ولى ميت و پسر ارشد خانواده واجب استبخلاف مادر. 77 - زنان بايد هميشه از منتهى اليه طرف راست ، و مردان از وسط معابر عبور نمايند. 78 - پوشيدن لباس دوخته در حال احرام براى زن جايز، و براى مرد حرام است . 79 - پوشاندن سر در حال احرام بر مرد حرام ، و بر زن لازم است . 80 - پوشاندن صورت در حال احرام بر مرد جايز، و بر زن حرام است . 81 - كوچ زن از مشعر به منى پيش از طلوع آفتاب جايز است ، ولى براى مرد جايز نيست. 82 - انعقاد نذر زن متوقف بر اذن شوهر است . 83 - ربا ميان پدر و فرزند جايز است ، ولى بين مادر و فرزند جايز نيست . 84 - بلوغ پسر اِتمام پانزده سال قمرى ، و بلوغ دختراكمال نه سال قمرى است . 85 - در ازدواج دختر، اذن ولى (پدر يا جد پدرى ) شرط است به خلاف پسر، و اذن مادركافى نيست . 86 - ازدواج مرد مسلمان با اهل كتاب به صورت موقت جايز است ، ولى ازدواج زن مسلمان باآنها جايز نمى باشد. 87 - حق حضانت در پسر تا دو سالگى ، و در دختر تا هفت سالگى ، با مادر است . 88 - اختيار طلاق بالا صالة بامرد است و زن حقى در امر طلاق ندارد مگر تحت شرائطخاص كه ضمن عقد لازم ذكر شود. 89 - اگر مرد زنش را طلاق دهد بلافاصله مى تواند همسر ديگر اختيار كند. به خلاف زنكه بايد عده نگاه دارد. 90 - هرگاه مردى در مرض موت با زنى ازدواج كند وقبل از عروسى بميرد، عقد نكاح باطل مى شود، بر خلاف زن كه اگر در مرض ‍ موت ،شوهر اختيار كرد و از دنيا رفت ، نكاح به قوت خود باقى است . 91 - اگر مرد در حال مرض ، همسرش را طلاق دهد و با همان بيمارى پيش از گذشتيكسال بميرد، زن از او ارث مى برد، ولى اگر زن پس از عده بميرد، مرد از او ارث نمىبرد. 92 - شوهر از تمام اموال زوجه ارث مى برد، ولى زن از زمين ارث ندارد. 93 - سه خصلت : كبر، بخل و ترس در مرد مذموم ، و در زن ممدوح است . 94 - صحت طلاق متوقف است بر استماع دو مردعادل ، و استماع زن در صحت آن اعتبار ندارد. 95 - پدر مى تواند فرزند صغير خود را در صورت مصلحت به نكاح ديگرى در آورد،ولى مادر بر نكاح فرزند ولايت ندارد. 96 - نفقه زوجه و اولاد بر عهده شوهر است . و زن در تاءمين هزينه زندگى از نظر شرعمسئوليتى ندارد. 97 - براى اثبات دعاوى مالى شهادت دو زن به جاى يك مرد بشمار مى آيد. 98 - كندن مو و خراشيدن صورت در مصيبت براى مرد كفاره ندارد، ولى در زن كفاره دارد. 99 - مرد مى تواند بيش از يك زن داشته باشد، ولى زن بيش از يك شوهر نمى توانداختيار كند. 100 - اگر زن بميرد شوهر در صورت وجود اولاد، ربعمال ، و در صورت عدم اولاد، نصف مال زن را ارث مى برد. ولى اگر مرد بميرد همسرش درصورت وجود اولاد يك هشتم ، و در صورت عدم اولاد يك چهارممال شوهر را ارث مى برد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, ] [ 18:48 ] [ حسین زارع ] [ نظر بدهید ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مجتمع فرهنگی، مذهبی، مسجد و حسینیه سقای تشنه لب و آدرس sagha3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





لینک های مفید
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 41
بازدید هفته : 297
بازدید ماه : 769
بازدید کل : 379301
تعداد مطالب : 341
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 41
بازدید هفته : 297
بازدید ماه : 769
بازدید کل : 379301
تعداد مطالب : 341
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

-----------------
ایران رمان